Activitățile proiectului

În cadrul proiectului EpisTEAM, obiectivele principale au vizat explorarea unor direcții interdisciplinare la intersecția dintre știință, tehnică, artă, arhitectură și matematică, prin utilizarea tehnologiilor VR, AR și XR. Proiectul și-a propus să investigheze modul în care aceste instrumente pot influența percepția spațiului construit și a relației cu spațiul public, dar și să creeze un cadru de cercetare și inovare în domeniul arhitecturii și designului, cu aplicabilitate în mediul academic și educațional.

Etapa desfășurată în 2024 a fost dedicată documentării, pregătirii și testării. În această perioadă au fost definite obiectivele și metodologiile de lucru, au fost analizate resursele existente și s-au stabilit criteriile de evaluare. Totodată, a fost realizată o analiză a literaturii de specialitate și a unor studii de caz. Pentru susținerea cercetării au fost achiziționate echipamente precum camere 360, dronă, ochelari VR, laptop și aparatură foto. Au fost explorate și soluții software, inclusiv instrumente cu componente de inteligență artificială, pentru procesarea și optimizarea materialelor digitale. În această etapă s-au conturat și cele două scenarii de prezentare precum explorarea interactivă și experiența ghidată.

Etapa de implementare din 2025 a pornit de la baza pregătită anterior și a constat în activități de colectare și prelucrare a datelor. Au fost testate trei metode principale: parcurgerea prin imagini 360, filmarea cu dronă și cameră 360 și realizarea de modele 3D prin fotogrammetrie. Fiecare metodă a adus atât rezultate utile, cât și limitări tehnice, legate de calitatea echipamentelor accesibile, de fragilitatea acestora sau de timpii necesari procesării. În paralel, echipa de proiect a participat la Bienala de Arhitectură de la Veneția și la școala de vară „Rhetorical Machines + The Hyperlocal” organizată de University of Washington, unde au fost testate tehnici de fotogrammetrie și au fost identificate noi direcții de lucru.

În aceeași etapă a fost dezvoltată o pagină web a proiectului, structurată pentru a integra materialele realizate și pentru a le face accesibile online. Materialele finale au inclus un tur 360, și un clip video 360 și modele 3D obținute prin fotogrammetrie, toate testate în mediul VR. Aceste resurse au fost pregătite atât pentru prezentarea proiectului, cât și pentru utilizarea lor în procesul educațional.

La finalul perioadei de implementare, obiectivele propuse au fost realizate integral. Proiectul a reușit să genereze materiale digitale relevante pentru documentarea și explorarea patrimoniului construit, să dezvolte resurse educaționale și să contribuie la cercetarea interdisciplinară în domeniul arhitecturii și al noilor tehnologii. De asemenea, experiențele acumulate și metodele testate vor fi valorificate în activități viitoare și în cadrul colaborărilor internaționale deja inițiate.

 

Echipa

Silivan Valentin Moldovan este absolvent al Facultății de Arhitectură și Urbanism din cadrul UTC-N, a absolvit un curs postuniversitar în urbanism și administrație publică iar ulterior a realizat și un doctorat în arhitectură. În ceea ce privește activitatea didactică, din 2008 a fost implicat în cadrul atelierelor de Sinteze de Proiectare anii 4, Peisagistică anul 5, ateliere de Proiectare de Urbanism anii 3, 4 și 5, cursul de Design în Arhitectură anul 4, iar în prezent este cadru didactic titular la atelierul de Proiectare de Arhitectură anul 4, conduce atelierul de Proiectare specializată – Urbanizare anul 3 și este titular pentru cursurile Orașul Contemporan anul 5, Fabricație Digitală anul 4 și Bazele Proiectării de Urbanism anul 2.
De-a lungul timpului, a fost implicat în diverse sarcini administrative, precum responsabil ECTS, secretar al Comisiei de admitere al facultății sale, iar în prezent membru în Consiliul Facultății și membru în Senatul UTC-N. De asemenea, a fost implicat în peste 10 proiecte de cercetare, instituționale și educaționale.
În ultimii 20 ani a prezentat și publicat peste 40 de articole în domeniul arhitecturii, urbanismului și ingineriei civile. Interesele sale de cercetare se concentrează pe relația dintre mediul construit, arhitectură, urbanism și noile tehnologii ca parte a lumii contemporane.
Este membru fondator și coordonator UTC-N pentru European Culture and Technology Laboratory ECT Lab+, primul institut de cercetare european din alianța EUT+. De asemenea, este directorul structurii de cercetare "FLUX Lab" din cadrul FAU, membru în alte 4 structuri de cercetare și este recenzor pentru mai multe reviste internaționale.
Ca arhitect practicant, a fost implicat ca arhitect principal sau membru al echipei în peste 20 de proiecte, câteva dintre ele publicate în reviste de arhitectură sau online.

Ioana Mădălina Moldovan a obținut diploma de Arhitect DPLG de la École Supérieure Nationale d'Architecture de Grenoble, Franța. Ulterior, a finalizat un curs postuniversitar axat pe urbanism și administrație publică locală, consolidându-și cunoștințele în domeniu. De asemenea, deține titlul de Doctor în Inginerie Civilă.
Din anul 2006, activitatea sa didactică se desfășoară la Facultatea de Construcții, și a colaborat cu Facultatea de Arhitectură și Urbanism și cu Facultatea de Instalații din UTCN. În prezent, este responsabilă pentru următoarele cursuri cu predare în limbile română și engleză: Elemente de arhitectură și sistematizare (anul 1 IC, 1CE); Estetica construcțiilor (anul 3 CCIA, anul 3 CE); Finisaje tradiționale și moderne (anul 3 CCIA, anul 3 CE); Fizica construcțiilor și a ambianței urbane (anul 4 FAU).
Pe parcursul carierei sale, a fost implicată în 18 proiecte de cercetare și instituționale naționale și internaționale. Contribuțiile sale științifice includ publicarea a trei cărți și a peste 50 de articole care explorează intersecția dintre arhitectură, arte, științe umaniste și inginerie.
În plan instituțional, este vice-director și membru fondator al European Culture and Technology Laboratory (ECT Lab+), primul institut de cercetare european din cadrul alianței EUT+, care reunește cercetători din nouă universități europene. De asemenea, activează în alte patru structuri de cercetare și este un recenzor (peer-reviewer) activ pentru numeroase conferințe și reviste naționale și internaționale.

 

Echipamente utilizate

Camera video Insta 360 X4

Permite captura în detaliu a tot ce se întâmplă în jur putând realiza videoclipuri la o rezoluție de 8K, cu stabilizare FlowState și efectul “Invisible Selfie Stick” care dispare din cadru. Modul 360° se poate utiliza pentru flexibilitate totală, fiind disponibil și modul cu un singur obiectiv (“Single-Lens Mode”) pentru filmări clasice, de acțiune. Camera este robustă, waterproof până la 10 metri, are ecran tactil de 2,5 inchi și un timp de funcționare foarte bun pentru un astfel de dispozitiv.

În cadrul proiectului ea a fost utilizată pentru a genera modelul de tur virtual al spațiilor.

În paralel am experimentat și varianta fotogrammetriei cu utilizarea imaginilor 360, avantajul în această situație fiind dat de acuratețea sporita în alinierea imaginilor iar dezavantajul fiind dimensiunea redusa a senzorului și calitatea imaginilor.

Caracteristică

Detalii

Rezoluție video 360°

8K @ 30/25/24 fps; 5,7K @ până la 60 fps; 4K @ până la 100 fps

Mod Single-Lens

4K @ 60 fps; 2,7K & 1080p la frame rate-uri variate

Fotografii 360°

Până la ~72 MP

Stabilizare

FlowState + Horizon Lock

Ecran Tactil

2,5 inchi, rezoluție ~440 × 696 pixeli

Sensor / lentile

Dual, aprox. 72 MP, dimensiunea senzorului 1/2", apertură f/1.9; focală echivalentă ~6,7 mm

Autonomie / baterie

Baterie de ~2290 mAh; ~135 minute la 5.7K 30fps (mod 360°); ~75 minute la 8K30fps

Rezistență la apă / medii dificile

Waterproof până la 10 metri fără carcasă specială

Alte caracteristici  Active

HDR (în 5.7K); diverse moduri speciale cum ar fi Me Mode, gesture control, timelapse, slow-motion; compatibilitate microSD; format video H.264 / H.265; clip audio stereo

 

Camera video Insta 360 Sphere + drona DJI Air

Insta360 Sphere este o cameră 360° concepută special pentru dronele DJI Mavic Air. Dispozitivul permite captarea de filmări aeriene 360° în 5.7K, cu efectul “invisible drone”. Are stabilizare FlowState pe mai multe axe și un design ce nu interferează cu funcțiile dronei.

DJI Air este o dronă pliabilă cu senzor de 1 inch, destinată pasionaților de fotografie şi video aerian. Aceasta oferă opțiuni avansate de captură (fotografii 20 MP, video 5.4K), stabilizare pe 3 axe, și o suită de funcții inteligente de zbor și siguranță. Este una dintre cele mai performante drone de dimensiuni medii, oferind un foarte bun echilibru între calitate, portabilitate și funcționalități.

În cadrul proiectului am utilizat aceste echipamente pentru a capta materialul utilizat în cadrul filmării 360. Drona a fost subiectul unor experimentări pentru partea de fotogrammetrie exterioară, viitoare materiale fiind în pregătire.

Camera video Insta 360 Sphere

Caracteristică

Detalii

Rezoluție video 360°

5.7K @ 30fps (25fps, 24fps)

Stabilizare

FlowState, stabilizare pe 6 axe

Formate video suportate

H.264, H.265, ProRes 422 (export)

Capacitate baterie

1050 mAh

Timp de încărcare

~100 minute (când este oprit)

Temperatura de operare

−5°C până la +40°C

Compatibilitate

Compatibil cu DJI Mavic Air 2 / Air 2S

 

Drona DJI Air

Caracteristică

Detalii

Senzor & cameră

1‑inch CMOS, 20 MP; 22 mm echivalent, f/2.8 fix

Rezoluții video maxime

5.4K @ 30fps; 4K @ 60fps; 1080p @ 120fps

Bitrate video maxim

150 Mbps

Stocare internă / card

8 GB intern + microSD până la 256 GB

Greutate & dimensiuni

595 g; pliată 180×97×77 mm; desfăcută 183×253×77 mm

Timp de zbor / autonomie

~31 minute

Altitudine maximă operabilă

până la 5000 m

Viteză, precizie zbor

Viteză max. 19 m/s; precizie staționare ±0.1 m vertical

 

Camera Foto SONY A 7c II

Aparatul de fotografiat Sony a7C II este un mirrorless full-frame compact. Are senzor de 33 MP, stabilizare pe 5 axe, autofocus performant, iar pe video poate filma la o rezoluție de 4K/60p. Un alt beneficiu sunt funcţiile moderne multiple ce ajută întregul proces de captură a imaginii. Utilizarea acestuia cu mai multe obiective a fost un beneficiu pentru activitățile din cadrul proiectului.

În cadrul proiectului acesta a fost folosit pentru captura imaginilor folosite la modelele realizate prin fotogrammetrie precum și la documentarea tuturor activităților.

Aparatul foto

Caracteristică

Detalii

Senzor

33 MP efectivi, full‑frame CMOS, BSI; 35.6 × 23.8 mm

Stabilizare imaginii

IBIS (5 axe), până la ~7 stopuri

ISO

Standard: 100‑51.200; extins: 50‑204.800

Rată de fotografiere continuă

Până la 10 fps

Vizor & ecran

Vizor electronic 2.36 M puncte, ecran tactil 3 inchi rabatabil

Video

4K la 30fps full‑frame; 4K 60fps cu crop (Super‑35)

Slot card / stocare

Un singur slot SD compatibil UHS‑II

Autonomie

Aprox. 540 cadre CIPA (EVF) cu NP‑FZ100

Dimensiuni / greutate

124 × 71 × 63 mm; 514 g cu baterie și card

Obiectivul Sony 24-60mm

Caracteristică

Detalii

Distanţă focală

28‑60 mm (zoom standard)

Diafragmă maximă

f/4 la 28mm → f/5.6 la 60mm

Diafragmă minimă

f/22‑32

Structură optică

8 elemente în 7 grupuri; 3 asferice

Tip / greutate / dimensiuni

167 g, 66.6 × 45 mm retractat

Distanţa minimă de focalizare

0,30 m la wide; 0,45 m la tele

Filtru

40,5 mm

Caracteristici speciale

Compact, fără stabilizare optică, construcţie retractabilă

Obiectivul Sigma 16-28mm

Caracteristică

Detalii

Distanţă focală

16‑28 mm (wide‑angle)

Diafragmă maximă

f/2.8 constant

Diafragmă minimă

f/22

Structură, greutate & dimensiuni

450 g; 103 mm lungime; filtru 72 mm; rezistent la intemperii

Distanţa minimă de focalizare

25 cm la wide

Caracteristici speciale

Luminozitate bună, sharp în centru, potrivit pentru peisaje/astro

Obiectivul Tamron 28-300mm

Caracteristică

Detalii

Distanţă focală

28‑300 mm (super‑zoom)

Diafragmă maximă

f/4 la 28mm - f/7.1 la 300mm

Diafragmă minimă

f/22 aprox.

Structură optică

20 elemente în 13 grupuri; elemente XLD/LD

Stabilizare

VC (Vibration Compensation) + autofocus VXD

Filtru

67 mm

Greutate & dimensiuni

610 g; 126 mm lungime

Distanţa minimă de focalizare

0,19 m la wide; 0,99 m la tele

Caracteristici speciale

Zoom versatil, bun pentru călătorii/wildlife, dar nu foarte luminos la tele

 

Ochelari VR Meta Quest 3

Meta Quest 3 este un headset VR / de realitate mixtă standalone, lansat în octombrie 2023. Oferă un salt semnificativ față de celelate modele disponibile pe piață în ce privește claritatea vizuală, performanța grafică, și suportul pentru passthrough color și senzori de adâncime, păstrând totodată portabilitatea și confortul. Este potrivit pentru aplicații VR/AR, vizionare media, gaming și experiențe mixte.

În cadrul proiectului ochelarii pentru realitate virtuală au fost utilizați pentru a experimenta diferite variante de percepție a mediului construit precum și pentru a testa materialele elaborate.

Caracteristică

Detalii

Procesor

Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2

Memorie RAM

8 GB

Stocare

128 GB sau 512 GB

Display

2 × LCD, 2064 × 2208 pixeli per ochi

Lente / Optică

Lentile tip pancake

FOV (câmp vizual)

110° orizontal; 96° vertical

Rate de refresh / frecvență

90 Hz standard; până la 120 Hz

Greutate

515 g (cu headstrap)

Conectivitate

Wi‑Fi 6E, Bluetooth 5.2, USB‑C

Audio

Difuzoare stereo integrate; jack 3.5 mm

Controlere

Touch Plus Controllers; tracking 6DoF; hand‑tracking

Senzori & camere

2× camere RGB 4 MP, 4× camere IR, senzor adâncime

IPD (distanța între ochi)

Reglaj continuu 53‑75 mm

Autonomie / baterie

2.2‑2.5 ore; baterie 5060 mAh

 

Ultrabook Huawei MateBook X Pro

Huawei MateBook X Pro  este un ultrabook premium, dedicat performanței și portabilității. Echipat cu procesoare Intel Core Ultra 7, are display OLED tactil de 14.2 inch cu raport 3:2, rată de refresh de 120 Hz, şi un design sub 1 kg (~ 980 g), ceea ce-l face ideal pentru muncă creativă, editare foto/video, dar şi utilizare office-mobilă. Construcţia este de calitate, vine cu conectivitate modernă, caracteristici de confort (webcam cu obturator, tastatură iluminată, etc.), şi baterie mare (~70 Wh) care oferă autonomie decentă.

În cadrul prpiectului acesta și-a demostrat utilitatea atât ca echipament pentru verificarea on site a datelro cât și ca echipament utilizat în procesarea lor și generarea unei parți semnificative de conținut.

Caracteristică

Detalii

Ecran

14.2″ OLED tactil, 3:2, 3120 × 2080, 120 Hz

Procesor

Intel Core Ultra 9 (185H) sau Ultra 7 (155H)

Memorie RAM

Până la 32 GB LPDDR5x

Stocare

SSD NVMe până la 2 TB

Grafică integrată

Intel Arc Graphics

Dimensiuni / greutate

310 × 222 × 13.5 mm, ~0.98 kg

Porturi & conectivitate

USB‑C (Thunderbolt 4), Wi‑Fi 6E, Bluetooth 5.3

Cameră & audio

Webcam FHD, microfoane multiple, sistem audio stereo

Baterie

70 Wh

Autonomie estimată

10‑11 ore utilizare tipică

Alte caracteristici

Tastatură iluminată, cititor amprentă, certificare Intel Evo

 

Alte echipamente utilizate:

Complementar echipamentelor menționate mai sus au fost utilizate următoarele accesorii: Monopied, Trepied, SD card, Micro SD card, Telefoane mobile Oneplus 8 pro și Apple Iphone 12 Pro max ca echipamente de control și monitorizare.